تبلیغات

انواع سلاح و سازه های جنگی
 
 
 
 
 
 
 
 (۱)
 
اسلحه های جنگی
 
 
 
 اسلحه M82A1
 
اسلحه M82A1 یکی از عجیب ترین سلاح هایی است که تا به حال ساخته شده است. این سلاح نیمه اتوماتیک طولی معادل ۵۷ اینچ معادل ۱۴۳ سانتی متر و وزنی در حدود ۱۵ کیلوگرم دارد که بزرگترین و سنگین ترین سلاح دوربین دار در جهان است. طول لوله آن ۲۹ اینچ معادل ۷۲ سانتی متر است و کالایبر آن هم ۵۰ صدم یا همان ۷ / ۱۲ میلیمتر ، معادل نیم اینچ است !! در هر خشاب این سلاح نیز ۱۰ فشنگ جای می گیرد.

این سلاح دوربین دار نه تنها سربازان پیاده را شکار می کند بلکه سربازانی که در داخل یک نفر بر زرهی نشسته اند و با خیال راحت مسیرشان را طی می کنند از تیر های ۷ / ۱۲ میلیمتری این سلاح در امان نیستند !!! یک تک تیر انداز مسلح به سلاحی چون سیمنوف تنها می تواند به شکار سربازان مشغول شود اما تک تیر اندازی که از این سلاح استفاده می کند می تواند سربازان داخل یک نفر بر APC را شکار کند یا می تواند با یک تیری که به سمت کاپوت و موتور یک خودروی غیر زرهی ارتشی مانند جیپ می زند آن را از حرکت باز دارد چون تیرهای این سلاح نه تنها بدنه یک نفر بر زرهی بلکه موتور یک جیپ را نیز سوراخ می کند... تیر این سلاح کلاه خود فلزی یک سرباز را هم به راحتی هم در ورود و هم در خروج سوراخ میکند و آن طور که تخمین زده می شود می تواند از فاصله نزدیک ۵ و از ۷۰۰ متری ۳ سرباز را که پشت هم ایستاده و جلیقه ضد گلوله سنگین نیز پوشیده اند را با یک تیر بزند و از بدن شخص آخر نیز خارج شود . یعنی اگر یک نفر دیگر به آمار اضافه کنیم او نیز به حتم جزو کشته شده ها قرار می گیرد با این تفاوت که گلوله در بدن شخص آخر جا خوش می کند. (خدا را شکر که از زره تانک عبور نمی کند وگرنه نسل سلاح هایی مانند آر پی جی یا اریکس یا تاو را از زمین بر می داشت !!! )

علت این قدرت بی حد و نساب را فقط در کالیبر بزرگ و طول پوکه زیاد و به خصوص باید در مرمی های اورانیومی این سلاح دانست که از فاصله نزدیک می تواند حتی نفر بر را از کار بیندازد... نه تنها از بدنه آن عبور کند بلکه پس از آن ما بقی نیرویش را بر سر کچل موتور دیزلی آن خالی کند و با یک تیر نا قابل یک نفر بر زرهی را از کار بیندازد...

با وجود مشخصاتی که ذکر شد این سلاح چندان در ماموریت ها توسط تک تیر اندازان استفاده نمیشود زیرا وزن و طول زیاد این سلاح دو تا از با ارزش ترین ویژگی هایی که یک تک تیر انداز باید داشته باشد یعنی سرعت و استتار را از وی میگیرد و در ضمن یک سرباز با توجه به وزنی که میتواند حمل کند با داشتن این سلاح به اضافه وسایل معمول خودش جای چندانی برای مهمات این سلاح باقی نمی ماند و این سلاح برای تک تیر اندازی که می خواهد در یک ماموریت شلوغ شرکت کند بدون استفاده می ماند.

این اسلحه مخوف می تواند سربازان دشمن را از فاصله 1800 متری نا كار كند و صد البته از آن برای ساقط كردن هلیكوپترهای دشمن نیز بهره می جویند.
یكی از ویژگی های برجسته این سلاح قابلیت استفاده از آن به نحو احسن در گروگان گیری ها و به قول خود آمریكایی ها Hostage situation است. زیرا بارها پلیس ویژه این كشور پس از نا امیدی در كسب نتیجه دلخواه و راضی كردن گروگان گیرها با بهره از دوربین مادون قرمز و مهمات مخصوص و تقویت شده این سلاح گروگان گیر بیچاره را از بیرون و از پشت دیوارهای ساختمان زده اند !!!

حال كمی برگردیم به تك تیر انداز (كتف آهنی) كه این سلاح را شلیك می كند كه با استفاده از تدابیر فنی كه در این سلاح استفاده شده ... لگد این اسلحه تا حد زیادی كاهش یافته و نرمتر و در مدت زمان بیشتری انرژی حاصل از شلیك را بر تیر انداز وارد می كند. در یكی از سایت ها یك تك تیر انداز آمریكایی گفته بود كه هدف یاب یا همان نفر دوم تك تیر انداز كه در كنار او هدف را و فاصله و ... را مشخص می كند بیشتر از آن لگدی كه تیر انداز را آزار می دهد ... خود بر اثر انفجار گلوله....صدای به وجود آمده و موج و گاز خروجی از سلاح آزار می بیند.( در نوك لوله این اسلحه قطعه ای نصب شده كه بخش اعظمی از گاز باروت را از دو طرف چپ و راست نوك لوله سلاح خارج می كند و بخش اعظمی از موج و صدا و گاز داغ این سلاح نه به سمت جلو بلكه به سمت سرباز هدف یاب می رود... جالب است بدانید كه كمترین میزان موج و صدای شلیك به تیر انداز می رسد...مثلا اسلحه كلاشنیكوف یا هر سلاح دیگر.... وقتی با آن شلیك می كنید ... صدا را بسیار كمتر از حدی می شنوید كه نظاره گر شلیك هستید... )

تاثیری كه گلوله های این سلاح بر روی بدن می گذارد واقعا وحشتناك است ... مرمی های نوك تیز یا FMJ موجود برای این سلاح به غیر از مواردی كه تا به حال گفته شد... جراحات بسیار وخیمی ایجاد می كند و نسوج داخلی را پاره كرده و در هم میپیچاند


اما گلوله های JHP یا Jacket Hollow Point موجود برای این سلاح دارای مرمی های سر صاف است كه سوراخی نیز نوك مرمی دارد.... این ویژگی ... قابلیت نفوذی بی حد و حساب این سلاح را بسیار كاهش می دهد... و دیگر توانایی سوراخ كردن نفر بر و غیره را نخواهد داشت.... اما در برخورد با یك انسان حفره ای به اندازه یك نعلبكی در ورود به بدن ایجاد می كند و در خروج در ناحیه ای بسیار پهن....به اندازه یك بشقاب غذا خوری امعاء و احشاء و گوشت و استخوان را به بیرون می پاشاند!! یعنی بدون توجه به وضعیت هدف تك تیر انداز می تواند با اطمینان بگوید Confirmed Kill


طراحی این سلاح توسط انگلستان و در اواخر دهه 60 میلادی كه به دنبال طراحی سلاحی موثر و كالیبر پایین صورت گرفت.در اواسط دهه 70 میلادی انگلیسی هایك كالیبر 4 ممیز 85 در 49 برای سلاح های سری SA-80 طراحی كردند و برای این مهمات مدل های SA-80 IW را به عنوان اسلحه جنگی و SA-80 LSW را به عنوان تیربار سبك طراحی كرده و ساختند.نمونه های اولیه SA-80 LSW در سال 1976 ساخته شد ولی در سال های 1978 و 1979 بود كه سازمان ناتو كالیبر 5 ممیز 56 صدم در 45 را به عنوان كالیبر رایج و اصلی به كشورهای هم پیمان معرفی كرد پس طراحان انگلیسی RSAF مشغول به طراحی مجدد سلاح های خود با كالیبر مورد نظر شدند.

مدل SA-80 LSW بر اساس مدل IW طراحی شده بود و آخرین مدل آن در سال 1986 طراحی شد و تا قبل از اینكه تولید آن متوقف شود تعداد دست كم 20000 قبضه از آن ساخته شد. اسلحه L-86 A1 همان مشكلات هم طرح خود یعنی L-85 A1 را داشت و در واقع بیشتر از این كه به عنوان یك سلاح پشتیبانی و تیربار استفاده شود ، استفاده از آن در حالت تك تیر و شلیك دقیق بهتر جواب میداد !!! علت آن هم سبك بودن سلاح و در نتیجه غیر قابل كنترل كردن آن در شلیك خودكار و خشاب كم حجم و 30 تیری آن بود.

هم اكنون نیروهای بریتانیایی تیربار سنگین تر L7A1 را با مهمات 7 ممیز 62 صدم در 51 را كه با زنجیر تیر تغذیه می شود را بیشتر می پسندند ( كه خود همان FN MAG بلژیكی ساخت بریتانیا می باشد) و در حال حاضر تعداد زیادی از L-86 A1 های بریتانیا با اسلحه FN MINIMI تعویض شده اند.


نمونه های اصلی L-86 A1 بسیار به L-85 A1 شبیه می باشد به جز مواردی كه در زیر می آید
ال 86 لوله بلند تری دارد كه خنك كننده استیلی بزرگی نیز در زیر لوله قرار گرفته و دوپایه های سلاح به آن متصل است. سیستم گلنگدن و ماشه آن بهبود یافته اند به گونه ای كه تفنگ با گلنگدن باز می تواند شلیك كند. قنداق آن با میله محافظ كتف تولید می شود و چون در حالات خوابیده شلیك می شود ، دسته كمكی آن در پشت محل اتصال خشاب به بدنه متصل می شود.

 
مشخصات:

كالیبر : 5 ممیز 56 صدم در 45

وزن خالی : 7300 گرم

طول : 900

طول لوله : 646

تغذیه : خشاب های 30 تیری

سرعت شلیك :610 تا 775 گلوله در دقیقه







 

 

 

VSSK Vychlop

در حدود سال 2002 و به دستور سازمان امنیت فدرال روسیه ( FSB ) كه همان KGB سابق می باشد تولید شد و اولین بار در سال 2005 در نمایشگاه سلاح INTERPOLITEX 2005 در مسكو به نمایش در آمد. این اسلحه فقط توسط نیروهای مخصوص FSB استفاده می شود و بیشترین كاربرد آن هم در عملیات های ضد تروریستی و ضد جنایتی مهم. اطلاعات در مورد این سلاح بسیار كم می باشد.

این اسلحه 7 / 12 میلی متری برای عملیات هایی طراحی شده است كه در آن ها نیاز به یك شلیك با قدرت نفوذ بالا ولی بی صدا احساس می شود...اهداف اسلحه می تواند شامل ماشین ... افراد داخل یك ماشین....افرادی كه لباس زرهی سنگین پوشیده اند و یا افرادی كه پشت بدنه خودرو و یا غیره سنگر گرفته اند باشد.
مهمات این سلاح به گونه ای است كه مرمی را با سرعتی زیر سرعت صوت شلیك می كند ( حدود 290 متر بر ثانیه ) . طول پوكه مهمات جدید این سلاح هنوز معلوم نیست ولی مهمات قبلی این سلاح كه معرفی شدند طولی معادل 97دارند كه كمتر از مهمات استاندارد 7/12روسیه است. دقت این سلاح حدود 1 MOA در 100 متر تخمین زده شده است ( با مهمات شلیك دقیق ) برد موثر آن هم 600 متر است. گلوله های نفوذ بالای این سلاح توانسته است زره های كلاس 5 روسی كه بسیار سخت و سنگین می باشد را از 100 متری سوراخ كند ( معادل زره های آمریكایی US-NIJ ) و از 200 متری هم ورقه فولادی 16 را سوراخ كرده است.

VSSK Vychlop دارای یك ساكت كننده كامل بسیار بزرگ است كه برای امور حمل و نقل و نگهداری و غیره می توان آن را از سلاح جدا كرد. تیپ و ظاهر اصلی خود سلاح بولپاپ است و در بالای قبضه روی سلاح ریل های دوربین تعبیه شده است و دارای مگسك آهنی تاشوی ضروری هم هست كه در صورت ناكارآمدی دوربین می توان از آن استفاده كرد.... این اسلحه همچنین به دوپایه های تاشوی كامل هم مجهز شده و ظاهرا عمل آن نیمه اتوماتیك می باشد .

كایبر و مهمات : 7 / 12 مدل مخصوص زیر سرعت صوت

عمل : نیمه اتوماتیك

وزن : 7 كیلو گرم با ساكت كننده و دوربین

طول : 795 با ساكت كننده كامل

سیستم تغذیه : خشاب های 5 تیره







تیر بار IMI Negev

این تیر بار ساخت اسرائیل در حال حاضر در خدمت نیرو های دفاعی اسرائیل می باشد و نه فقط به عنوان یک تیربار قابل حمل توسط سرباز ... بلکه به عنوان یک تیربار نصب شونده بر روی خودرو یا هلیکوپتر هم استفاده می شود...
صنایع دفاعی اسرائیل اعلام کرده است به زودی این تیر بار را جایگزین تیر بار های MAG می کند.
 
مشخصات:

نام : IMI Negev

کالیبر : 45 در 56/5 ناتو

وزن : 6/7 کیلو گرم روی دو پایه بدون خشاب یا زنجیر تیر

طول : 102 سانتی متر

طول لوله : 46 سانتی متر

خشاب : زنجیر تیر یا خشاب m-16 یا گالیل

سرعت شلیک انتخابی : 700 تا 850 یا 850 تا 1000 گلوله در دقیقه







اسلحه Steyr .50 HS

اسلحه steyr .50 HS یكی از جدیدترین طرح های كار خانه استیر مانلیچر اتریش می باشد و اولین بار در نمایشگاه shot show در سال 2004 در آمریكا به نمایش در آمد. این اسلحه تك تیر در اصل برای عملیات های ضد تسلیحاتی و ضد تك تیر انداز طراحی شده است. این اسلحه با دست مسلح می شود و گلنگدن آن از نوع چرخشی با دو گیره قفل بزرگ در جلوی گلنگدن می باشد. ماشه 2 قسمتی سلاح بر روی فشار 4 پوندی یا 1800 گرمی تنظیم شده است. طول قنداق آن و همچنین استراحت گاه گونه بر روی قنداق سلاح قابل تنظیم است.لوله قطور و سنگین این سلاح با یك فشار شكن فیت شده است. این اسلحه مگسك ندارد و ریل دوربین MilStd Picatinny آن استاندارد است. این اسلحه برای شلیك بر روی دست طراحی نشده و به دوپایه های داخلی تا شونده قابل تنظیم مجهز گشته است. یك مدل دیگر هم با كالیبر 460 استیر طراحی و تولید شده است.

اطلاعات بیشتری از این سلاح در دست نیست اما با این كالیبر و سیستم گلنگدن دستی 2 قفله و طول لوله این اسلحه بردی بیش از حتی 2500 متر خواهد داشت و احتمالا از 1000 متری هم می تواند به جلیقه ضد گلوله ( نه سنگین ) نفوذ كند. چون برای عملیات های ضد تك تیر انداز طراحی شده و تنها یك فشنگ در هر بار فشنگ گزاری شلیك می كند می توان از آن دقتی به مراتب حتی بالاتر از PSG-1 را انتظار داشت. در كل از M-82 هم قوی تر و هم دقیق تر است. اما تنها یك فشنگ شلیك می كند در حالی كه M-82 می تواند 10 فشنگ به صورت نیمه اتوماتیك شلیك كند
مشخصات:

.كالیبر : 50 صدم اینچ بی ام جی ( 12 و 7 دهمدر 99)

عمل : گلنگدن چرخشی دستی

طول لوله : 833

وزن : 12400 گرم

طول كل : 1370

سیستم تغذیه : تك تیر بدون خشاب
 
 

 

اسنایپر ( تک تیر انداز ) sniper rifle

این اسلحه در ژانویه سال 2005 میلادی توسط شرکت اکیورسی اینترنشنال انگلیس در یک مراسم نمایش تیراندازی معرفی گردید . کالیبر مذکور فقط برای اسلحه های تک تیر انداز در کاربری اسلحه های انفرادی مورد استفاده قرار می گیرد و تیربارهایی که از این نوع فشنگ استفاده می کنند جزء تیربارهای سنگین و غیر قابل حمل توسط نفر محسوب می شوند . به همین جهت از قویترین اسلحه هایی است که توسط سربازان مورد استفاده قرار می گیرد . این کالیبر یک نوع کالیبر استاندارد در این نوع سلاح محسوب می شود و کمتر کالیبری بزرگتر از آن ارائه می گردد زیرا لگد اسلحه برای شلیک کننده بسیار زیاد خواهد شد . از این سلاحها برای مقابله با نفرات و خودروهای سبک دشمن استفاده می شود .
 این اسلحه دارای حالت شلیک تک تیر است و به همین جهت یک دفعه مسلح کردن اسلحه برای شلیک پنج گلوله موجود در خشاب کفایت می کند . AS50 از دقت بالایی در تیراندازی برخوردار است . دقت این اسلحه 1.5 دقیقه زاویه (MOA: Minute Of Angle) است یعنی تقریبا خطای یک و نیم اینچ در صد یارد دارد .
 
هر دایره به 360 درجه تقسیم می شود و هر درجه به 60 دقیقه و به این ترتیب هر دایره به 21600 دقیقه تقسیم می شود . محیط دایره از ضرب عدد دو در شعاع در عدد پی بدست می آید . از این رو اندازه طولی منحنی مقابل با هر دقیقه مساوی می شود با شعاع ضربدر عدد پی ( 3.1416 ) ضربدر عدد 2 تقسیم بر 21600 ، که مساوی می شود با 0.000291 ضربدر شعاع . حال اگر شعاع را 100 متر بگیریم یعنی هدف برای تک تیرانداز در فاصله 100 متری او باشد با ضرب کردن آن در عدد 0.000291 عدد 0.0291 متر بدست خواهد آمد یعنی کمان روبروی یک دقیقه در 100 متری برابر با 0.0291 متر است که برابر با 2.91 سانتی متر می شود . معمولا فاصله را بر حسب یارد محاسبه کرده و این کمان را یک اینچ ( دقیقا 1.0476 اینچ ) در صد یاردی ( تقریبا 91 متر ) فرض می کنند . در این محاسبه در فواصل نزدیک منحنی را می توان یک خط صاف فرض کرد ولی در فواصل بالا این تفاوت در اندازه بیشتر می شود . فشنگ مناسب دقت اسلحه را بالا می برد .
در اسلحه های تک تیرانداز ضد نفر ، ام 24 که اسلحه سازمانی اسنایپر ارتش آمریکا است با کالیبر 51 × 7.62 ناتو در شلیک با فشنگ ام 118 دقیقه زاویه یک دارد و در دراگونوف روسی تقریبا برابر دو است . اسلحه های تک تیراندازی وجود دارند که دقیقه زاویه آنها 0.3 است که از دقیقترین ها در نوع خود محسوب می شوند .
 لیه اسلحه های تک تیر انداز کالیبر 50 در برد های بیش از 2000 متر موثرند و به همین علت بر د موثر به صورت رسمی برای آنان کمتر بیان میشود. و در این اسلحه ها بیشتر دقیقه زاویه( moa) بیان میشود .هر چه این عدد کمتر باشد به طور غیر رسمی میتوان گفت اسلحه میتواند فاصله دورتری را شکار بکند(احتمال برخورد گلوله بیشتر است).
 این هم دو تا از دوربردترین شکارهای تاریخ .
 کارلوس هثکاک تک تیرانداز افسانه ای آمریکایی در ویتنام توانست با تیربار m2 دوربیندار 2 ویتنامی را از فاصله 2500 متری هدف قرار دهد
 در سال 2003-2004 هم یک تکتیرانداز کانادایی توانست یک نیروی طالبان را با سلاح macmillan خود از فاصله 2430 متری هدف قرار دهد
دقیقترین اسلحه هم فکر کنم تاکنون sr60 بوده با دقت 0.3moa
 
مشخصات:

 نوع اسلحه : اسنایپر ( تک تیر انداز ) 

 کالیبر : 50 بی ام جی ( 99 × 12.7 میلی متر ) 

 کشور سازنده : انگلیس
 
 شرکت سازنده : اکیورسی اینترنشنال 

 وزن ( با خشاب خالی و بدون دوربین ) : 14.1 کیلوگرم ( 31 پوند ) 

 طول اسلحه : 1369 میلی متر 

 طول لوله : 692 میلی متر ( 27 اینچ )

ظرفیت خشاب : 5 فشنگ ( از نوع جعبه ای جداشونده )
 
 
 
 


 
 
 
 
 


ارائه طرح اسلحه ام-16 از سال 1948 میلادی آغاز شد که بخش پژوهش ارتش آمریکا در تحقیقاتش متوجه گردید که بهترین فشنگ برای اسلحه های پیاده نظام کالیبر 22 (0.22 اینچ) است که سرعت گلوله زیادی دارد. تا اینکه در سال 1957 میلادی ارتش آمریکا درخواست ساخت اسلحه ای با کالیبر 22 را به شرکت آرمالیت (Armalite) داد که سبک و دارای حالات مختلف آتش باشد و همچنین بتواند کلاه آهنی استاندارد را در فاصله 500 متری سوراخ نماید. آرمالیت یک سال بعد یعنی در سال 1958 میلادی این درخواست را با ساخت اسلحه آر-15 (AR-15: Assault Rifle-15) با کالیبر 223 رمینگتون (0.223 اینچ) و تحویل آن به ارتش پاسخ گفت. بعد از مدتی، شرکتی که این اسلحه را برای ارتش می ساخت از گسترش این طرح ناامید شد و تمام حقوق ساخت این اسلحه را به شرکت کلت (Colt) فروخت. بعد از مدتی نام آر-15 به ام-16 تغییر یافت و در جنگ ویتنام نیز بکار گرفته شد. در فوریه سال 1967 میلادی ام-16 به عنوان اسلحه رسمی و سازمانی جنگی ارتش آمریکا در کالیبر 45 × 5.56 میلی متر معرفی گردید. این اسلحه مشکلات زیادی را برای سربازان در جنگ ویتنام بوجود آورد. از مهمترین مشکلاتی که بروز کرد، گیر کردن بیش از حد اسلحه بود. از آنجا که ارتش آمریکا قبلا از اسلحه ام-14 با کالیبر 51 × 7.62 ناتو استفاده می کرد، سازندگان فشنگ جدید از همان نوع باروتی در فشنگ 45 × 5.56 میلی متر استفاده کردند که در فشنگ قبلی استفاده می کردند که موجب جرم گرفتگی در داخل اسلحه و گیر کردن آن می شد. این مشکل زمانی تشدید می گشت که در ابتدا برای ام-16 وسایل تنظیفی در نظر گرفته نشده بود. به مرور زمان این اشکالات شناخته شد و شرکت کلت در صدد رفع آنها برآمد. در ابتدا نوع باروت فشنگ تغییر یافت و سطوح اسلحه برای مقاومت و پایداری بیشتر با کروم اندود شد. همچنین کیت تنظیف نیز برای نظافت اسلحه در نظر گرفته شد. بعد از مدتی و تقریبا در سال 1970 میلادی خشاب 30 تایی این اسلحه در مقابل نوع استاندارد 20 تایی آن ساخته شد تا از این نظر با اسلحه آکا-47 رقابت کند. بین سالهای 1977 تا 1979 میلادی ارتش آمریکا تصمیم گرفت نوع دیگری از فشنگ این اسلحه با کالیبر 45 × 5.56 میلی متر را بکار گیرد که در شرکت اف ان هرستال (FN Herstal) بلژیک و برای تیربار سبک «مینیمی» ساخته شده بود و در آن وزن مرمی سنگین تر بود و موجب کاهش سرعت اولیه گلوله می شد و در مسافتهای طولانی بهتر عمل می کرد. منتها بکارگیری این اسلحه از نظر حالت خان در لوله اسلحه مشکل داشت. کارآیی بهتر این نوع فشنگ در خان نوع 1:7 (یک چرخش در هفت اینچ) بهتر بود تا نوع 1:12 که در ام-16آ1وجود داشت تا اینکه در سال 1981 میلادی نوع جدیدی از ام-16 با نام ام 16آ1ای1 (M16A1E1) با خان 1:7 و لوله ای سنگین تر ساخته شده و وارد ارتش آمریکا گردید. در این اسلحه که بعدها ام 16آ2 خوانده شد بجای حالت اتوماتیک، حالت سه تیر وجود داشت یعنی با هر بار فشردن ماشه سه تیر پشت سر هم شلیک می شد. این حالت علاوه بر دقت بیشتر در تیراندازی موجب حفظ بیشتر فشنگ برای سرباز می شد. امروزه این اسلحه هنوز در آمریکا و برخی کشورهای دیگر توسط شرکتهای مختلفی ساخته می شود و همچنان اسلحه سازمانی ارتش این کشور برای تفنگداران است.
 
مشخصات:
 
نام اسلحه: ام 16 آ1

کشور سازنده: آمریکا

کالیبر: 45 × 5.56 میلیمتر ناتو

طول اسلحه: 986 میلیمتر

طول لوله: 508 میلیمتر

وزن اسلحه خالی: 2.89 کیلوگرم

وزن اسلحه پر با خشاب 30 تایی: 3.6 کیلوگرم

سرعت گلوله در سرلوله (سرعت اولیه): 945 متر بر ثانیه

خشاب: 20 یا30 تایی

حداکثر برد موثر: 460 متر

میزان آتش: 650 الی 750 تیر در دقیقه
 
 

عکس هایی از کارخانه تولید سلاح M16

عکس هایی از کارخانه تولید سلاح M16

 

عکس هایی از کارخانه تولید سلاح M16

 

عکس هایی از کارخانه تولید سلاح M16

عکس هایی از کارخانه تولید سلاح M16

 

عکس هایی از کارخانه تولید سلاح M16

 

عکس هایی از کارخانه تولید سلاح M16

عکس هایی از کارخانه تولید سلاح M16

 

عکس هایی از کارخانه تولید سلاح M16

 

 

 

 

بررسي اسنايپرهاي 7.62 مطرح جهان

در این تاپیک به بررسی چند اسنایپر رایفل کالیبر 7.62 می پردازیم .

 

FNH USA

چند سال پیش FNH USA ( بخش امریکایی اف ان بلژیک ) تصمیم به ساخت اسنایپر رایفلی گرفت که منحصرا برا اجرای قانون و در دست پلیس انجام وظیفه بکند . در نتیجه طراحی این شرکت سلاحی بر مبنای ظاهری وینچستر کلاسیک و با سیستم گلنگدن موزر طراحی و ساخته شد .
هم اکنون این اسلحه منحصرا در اختیار پلیس فدرال امریکا می باشد .(FBI)
سیستم این سلاح ساده بوده و مانند وینچستر و موزر عمل می کند .کالیبر این سلاح 7.62 استاندارد ناتو است و از 800 تا 1000 متر برد مفید دارد .


مشخصات


کالیبر : 7.62 در 51 م م استاندارد ناتو
سیستم مسلح شدن : دستی ( غیر اتوماتیک )
طول لوله : 610 م م
طول اسلحه : 1120 م م
منبع تغذیه : خشاب 5 فشنگی یا 3 فشنگ درون اسلحه

این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید
 
 
 
 


HK PSG-1

این اسلحه در سال 1980 به طور رسمی وارد خدمت شد . شرکت هکلر کخ المان سیستم مبنای این اسلحه را بر مبنای سلاح اتوماتیک ژ-3 ساخته است .این اسلحه همچنان به عنوان یکی از بهترین و دقیق ترین اسلحه های تک تیراندازی کالیبر 7.62 جهان شناخته میشود .
این اسلحه یکی از معروفترین سلاحها در میان نیروهای ویژه است .تیراندازی اسلحه به صورت نیمه اتوماتیک میباشد و دارای دوربین با برد 6در 42 میباشد که در محدوده 100 تا 600 متر کارایی دارد .
از معایب این سلاح می توان به وزن زیاد ان اشاره کرد که با گذاشتن بر روی 3 پایه اصلاح میشود.

مشخصات:

کالیبر : 7.62 در 51 م م استاندارد ناتو
سیستم : نیمه اتوماتیک
وزن : 8.1 کیلو گرم
طول کلی : 1208 م م
طول لوله : 650 م م
سرعت گلوله در دهانه لوله : 750 تا 820 متر در ثانیه
سرعت شلیک : 30 گلوله در دقیقه
ظرفیت خشاب : 5 تایی و 20 تایی
موثر ترین برد : 600 متر
این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید
این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید
 
 
 
 
 


HK MSG – 90

این سلاح ساخت هکلر کخ و از خانواده PSG-1 می باشد . اما تغییراتی در ان انجام شده و کارایی ان را تا حدود زیادی بهبود بخشیده است . که از این اصلاحات میتوان به کم کردن وزن ، بالابردن برد دوربین و برد موثر اشاره کرد به طوری که دوربین ان 10X برد دارد. شباهت زیاد این اسلحه با ژ-3 را میتوانید در عکس ببینید . نوع جیدی از این اسلحه به سفارش ارتش ایالات متحده برای تک تیراندازان طراحی شده که DMR HK MSG – 90 (designated Marksman Rifle ) نام دارد و دارای برد موثری تا حدود 1200 متر است .

مشخصات :

کالیبر : 7.62 در 51 م م استاندارد ناتو
وزن : 6.4 کیلو گرم
طول کلی : 1165 م م
طول لوله : 600 م م
سیستم : نیمه اتوماتیک
خشاب : 5تایی و 20 تایی
برد موثر در چند مدل تولیدی : 800 تا 1200 متر
 
 

 
 
 
 
 


SVD

این اسلحه یکی از مشهور ترین اسنایپر رایفل های دنیاست که به وسیله " یوگنی دراگانوف " طراحی و در سال 1963 وارد ارتش شوروی گردید و به عنوان سلاح اصلی تک تیراندازهای ارتش شوروی مورد استفاده قرار گرفت و جایگزین سیمینوف شد . این اسلحه در تمام کشورهای پیمان ورشو و 50 کشور جهان از جمله ایران مورد استفاده قرار گرفته است .
svd مخفف ( Snaiperskaya Vintovka Dragunova ) است كه كاملا روسيه پس اول بگم كه svd نه بپرسيد اسنايپر رايفل هاي روسي بهترن يا امريكايي من در اين تاپيك فقط كاليبر 7.62 رو بررسي كردم و به نظر خودم HK-PSG1 & HK MSG-90 بهترين ها در اين كاليبرن و بعد دراگانوف روسي
اما در كاليبر 50 ( يا 12.7 ) قضيه فرق داره و خانواده برت barret از امريكا جزو بهترين ها هستن

مشخصات:

کالیبر : 7.62 در 54 م م
وزن بدون خشاب و دوربین : 3.7 کیلو گرم
وزن با خشاب پر و دوربین : 4.3 کیلو گرم
طول کلی : 1225 م م
طول لوله : 620 م م
سرعت گلوله در دهانه لوله : 830 متر بر ثانیه
سرعت شلیک : 35 تا 40 گلوله بر دقیقه
خشاب : 10 تایی
بهترین و موثر ترین برد : 800 متر
برد با دوربین 10X : 1300 متر
 
 


 
 
 
 
 


SVU

داستان ساخت این سلاح به دهه 70 برمیگردد . در ان زمان شوروی قصد داشت برای نیروهای چتر باز خود سلاح تک تیر اندازی قوی و در عین حال بی صدا بسازد . مبنای عملکرد این اسلحه دراگانوف بود که با کمی تغییرات به صورت اسلحه ای بولپاپ طراحی شده بود . اما این پروژه تا سال 1991 عملی نشد . در این سال طرح ساخت ان به وزارت دفاع روسیه پیشنهاد شد و توسط ان مورد پذیرش قرار گرفت .
مکانیزم کار اسلحه نیمه اتوماتیک بوده و اساس کار ان با دراگانوف یکسان است و از گلوله های استاندارد svd استفاده می کند .
این سلاح در شب به یک دور بین 4x دید در شب و در روز به یک دوربین 10x مجهز است که می تواند تا فاصله 1300 متری هدف گیری نماید . مدل جدیدی از این اسلحه نیز به نام svu –as ساخته شده که اتوماتیک است .

مشخصات :

کالیبر : 7.62 در 54 م م استاندارد روسی
مکانیزم مسلح شدن : فشار مستقیم گاز
خشاب : 10 تایی برای نیمه اتوماتیک و 30 برای اتوماتیک
وزن : 4.4 کیلو گرم بدون دوربین و 5.5 کیلو گرم با دوربین و دو پایه
طول کلی : 900 م م
طول لوله : 530 م م
سرعت خروج گلوله : 830 متر بر ثانیه .
سرعت شلیک : 30 دور در دقیقه در نیمه اتوماتیک و 650 در اتوماتیک
بهترین برد : 800 متر
برد موثر با دوربین : 1300 متر
 
 
 

 



 

 


WALTHER WA 2000

این سلاح در سالهای ابتدایی دهه 70 بوسیله صنایع " کارل والتر وافنفابریک " در المان ساخته شد .
طرح این سلاح به صورت بولپاپ می باشد و در دو دهه مورد استفاده زیاد پلیس بوده است . این اسلحه با کالیبر 7.62 استاندار ناتو و همچنین 7.5 سوییس شلیک میکند و برد موثر ی بیش از 800 متر دارد
در مجموع والتر بسیار دقیق و قوی میباشد اما به خاطر قیمت زیادش به تولید انبوه نرسیده و تنها به صورت سفارشی تولید میشود .

مشخصات:

کالیبر : 7.62 در 51 م م ناتو یا 7.5 در 51 م م سوییس
مکانیسم : نیمه اتوماتیک
طول : 905 م م
وزن بدون خشاب و دوربین : 6.9 کیلو گرم
خشاب : 6 تایی
دوربین استاندارد : Schmidt & Bender 2.5-10x56mm
برد موثر با دوربین : 1000 متر با فشنگ 7.62

 

 

 

 

 

 

 

تفنگهای تک تیراندازی

تفنگ steyr 69 ssg

تفنگ steyr69 ssg  به دوربین تلسکوپی kahles zf69  که تا 800 متری درجه بندی شده مجهز است.خشاب این تفنگ از نوع چرخشی ودارای ظرفیت 5 تیر است اما می توان ان را به خشاب جعبه ای 10 تیری نیز مجهز کرد.

مشخصات:

کالیبر:62/7 م.م

طول کامل سلاح: 1140 م.م

طول لوله :650 م.م

وزن :6/4 کیلو گرم در حالت خالی و با دوربین

سرعت دهانه لوله:860 متر بر ثانیه

ظرفیت خشاب :5تیر چرخشی و 10تیر جعبه ای

 

 

 

 

تفنگ FN مدل 30-11

تفنگ FN مدل 30-11 را می توان به تعداد زیادی لوازم اضافی مجهز کرد.تفنگ بلزیکی FN  مدل 30-11 در ابتدا برای استفاده پلیس و نیروهای شبه نظامی تولید شده بود اما هم اکنون این سلاح ها مرد استفاده نیروهای نظامی می باشد.

مشخصات:

کالیبر : 62/7 م.م

طول کامل سلاح : 1117 م.م

طول لوله : 502 م.م

وزن سلاح در حالت خالی : 85/4 کیلو گرم

سرعت دهانه لوله : 50 متر بر ثانیه

ظرفیت خشاب : 5 تیر از نوع جعبه ای

 

 

 

 

تفنگ FR-F1

کمپانی MAS  تفنگ FR-F1 در سال 1964 توسط طراحی به نام JEAN FOURNIER شروع به تولید کرد. این سلاح از فشنگهای استاندارد ارتش فرانسه با نام 295/0 in  استفاده می کند.البته در کالیبر NATO 0/3  in نیز موجود میباشد.مدل fr-f2 در سال 1984 معرفی شد و فقط در مدل 62/7 م.م nato  موجود است.

مشخصات:

کالیبر :5/7 یا 62/7 م.م

طول کامل سلاح : 1138 م.م

طول لوله : 552 م.م

 وزن در حالت خالی :25/4 کیلو گرم

سرعت دهانه لوله : 852 متر بر ثانیه

خشاب : 10 تیر از نوع جعبه ای

 

 

 

 

تفنگ Sako TRG

تفنگ Sako TRG ساخت کشور فنلاند است.رسیور ای سلاح از فولاد فشرده و محکمی ساخته شده است.لوله  سنگین ان نیز به ضامن دهانه لوله و شعله پوش مجهز است.فریم سلاح از جنس الومینیوم است.

مشخصات:

کالیبر : 62/7 م.م

طول کامل سلاح : 1150 م.م بدون جدا کننده های صفحه قنداق

طول لوله: 660 م.م

وزن : 7/4 کیلو گرم در حالت خالی و بدون جدا کننده ها

سرعت دهانه لوله : 900 متر بر ثانیه

خشاب: 10 تیر جعبه ای

 

 

تفنگ تخرب کننده تجهیزات 7/12 م.م HECATE 2

تفنگ 12/7 م.م HECATE 2  در ابتدا به عنوان سلاح تخریب تجهیزات ساخته شده بود اما بعدها به عنوان تفنگ ضد نفر از آن استفاده شد.

مشخصات:

کالیبر : 7/12 م.م

طول کامل : 1380 م.م با قنداق باز شده 1110 م.م با قنداق جمع شده

طول لوله : 700 م.م

وزن: حدود 5/13 کیلو گرم

خشاب : 7 تیر

 

 

 

 

ام اس جی 90 ( MSG-90 )

دوربین : 42 * 10 ایکس تلسکوپی با درجه بندی از 100 تا 1000 متر ( عدد اول سمت چپ « 10 » نشان دهنده میزان بزرگنمایی اپتیکی و عدد دوم « 42 » نشان دهنده قطرعدسی شیئی در دوربین تلسکوپی بر مبنای میلیمتر است . هر چه این قطر بزرگتر باشد نور بیشتری وارد دوربین می شود و محدوده دید بیشتر خواهد بود . اگر از سه عدد برای مشخصات دوربین تلسکوپی استفاده شود از چپ به راست : اولین عدد نشان دهنده حداقل بزرگنمایی ، دومین عدد نشان دهنده حداکثر بزرگنمایی و سومین عدد همان قطر عدسی شیئی است مثل : 42 * 10 – 3 )
تا حد کمی وزن و طول سلاح نسبت به PSG-1 کاهش یافته.نکته بعدی نصب دوربین استاندارد 10x می باشد که با توجه به مسافت،فاصله 100 تا 1200 متری را پوشش می دهد. برای شلیک باید وزنی معادل 5/1 کیلوگرم را به ماشه وارد کنیم که این مورد توسط کارخانه قابل تنظیم می باشد.
مشخصات:

کالیبر 7.62 میلیمتر ناتو (308. Win) ،نیمه اتوماتیک،طول لوله 600 میلیمتر،وزن سلاح 6.4 کیلوگرم بوده و طول کلی سلاح 1165 میلیمتر می باشد.ظرفیت خشاب با توجه به نوع ماموریت 5 یا 20 تیره می باشد.

خشاب : 5 یا 20 تای
 
مشخصات:
 
 
 نوع اسلحه : اسلحه اسنایپر ( تک تیر انداز : Sniper Rifle )

کشور سازنده : آلمان توسط شرکت هکلر اند کخ (Heckler-Koch )

سال ساخت : 1987 م.

کالیبر : 51 * 7.62 میلیمتر ناتو

حالات آتش : 1- تک تیر

طول اسلحه : 1128 میلیمتر

طول لوله : 600 میلیمتر

ارتفاع اسلحه همراه با دوربین تلسکوپی : 265 میلیمتر

عرض اسلحه : 59 میلیمتر

وزن اسلحه بدون خشاب : 6100 گرم

وزن اسلحه با خشاب 5 تایی خالی : 6290 گرم

وزن اسلحه با خشاب 20 تایی خالی : 6380 گرم
 
 
 
 
 
 
 
 
 
مطالب مرتبط
.