تبلیغات

در این قسمت با خواص خیار آشنا می شوید:

خیار (عکس) دارای تمام ویتامینهای گروه B ، ویتامین A ، ویتامین E و ویتامین C و املاحی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر ، پتاسیم ،  روی ،گوگرد و كلر است. 

پتاسیم موجود در خیار فشار خون  بالا و پایین را متعادل می‌کند.

وجود آنزیمی به نام ارپسین در خیار به هضم پروتئین کمک می‌کند.

املاح فراوان آن  از شکنندگی ناخن‌ها پیشگیری می‌کندو به علت داشتن گوگرد باعث رشد مو  مى شود.

برای  دردهای کلیه   ، مثانه و لوزالمعده  دارای خواص مفید درمانی 

مصرف خیار و یا آب خیار برای مبتلایان به دیابت مفید است.

خیار برای بیماری نقرس   نیز مفید است چون حل كننده اورات و اسید اوریك است وباعث تقویت کبد

 

) می شود و رفع تشنگی می‌نماید و برای خرد کردن سنگ‌های کلیه و مثانه مؤثر می‌باشد . خیار را می‌توان در موارد سوزش ادرار به کار برد و ملین است

خیار برای ناراحتی‌های جلدی و کنترل بیماری‌های اگزما ، دفع سموم و چربی‌های مضر، ورم مفاصل، رماتیسم و التهاب‌های درونی مفید است .

آب خیار تازه،  ترش کردن معده را از بین می‌برد.

مبتلا یان به مرض قند   از خیار و تخم خیار زیاد استفاده کنند.

این میوه به علت داشتن املاح معدنى زیاد در رژیم هاى لاغرى توصیه مى شود که باعث تخلیه سموم از بدن مى شود.

گذاشتن یک برش از خیار روی چشم نه‌ تنها تسکین بخش است بلکه تورم دور چشم را نیز از بین می‌برد.

آب این میوه پوست را شفاف و با طراوت مى كند.

اگر خیار را حلقه حلقه كرده و روی پوست صورت بگذارید،چین و چروك های صورت را از بین می برد و صورت را جوان می كند.

برای پوست  چرب  خیار را با آب مقطر بپزید و با این آب صورت خود را شست و شو دهید.

اگر پوستتان دچار جوش هاى قرمز رنگى است حلقه هاى خیار را در شیر قرار داده و سپس روى پوست بگذارید.

براى تسكین خارش پوست مغز خیار راله کنید و روى پوست بگذارید.

همیشه باید خیار را قبل از غذا خورد كه به هضم غذا كمك كند.

اشخاصی كه ناراحتی معده دارند، در مصرف خیار زیاده روی نكنند زیرا ممكن است باعث اختلال در دستگاه گوارش گردد.

خوردن خیار با پوست ، مخصوصاً اگر  تازه نباشد ، دیر هضم بوده و باد معده و قولنج ایجاد می‌کند و برای معده‌های ضعیف  ضرر دارد و جهت دفع ضرر باید با عسل یا مویز یا رازیانه مصرف شود. اگر خیار خیلی رسیده و زرد شده باشد خوردن آن باعث دل درد می‌شود.

خیار نفاخ است، چون سریعا در معده فاسد می شود. برای رفع نفخ و دل درد ناشی از خوردن خیار می توانید مقداری عرق نعنا یا کمی آب جوش و نبات بخورید.

خوردن خیار  با کمی نمك باعث می شود نمك دفع آب فراوان موجود در خیار را آسان كند و ناراحتی معده را كاهش  دهد.

هرچه از خیارهاى كوچك‌تر و با پوست استفاده كنید هضم آن آسانتر و خواص بیشترى را داراست و باعث مى شود كه دچار نفخ معده نشوید.

 

در این قسمت با خواص آناناس آشنا می شوید:

 ‌آناناس (عکس)  میوه گرمسیری شفابخش، بسیار لذیذ و با خواص فراوان است.

آناناس منبع غني از ويتامين C بوده و حاوي ويتامين A  ، ویتامین B1  وویتامین B2  است.

 آناناس منبع خوبی از کلسیم، پتاسیم، منیزیم ، منگنز، آنزیم ‌بروملین ، فلورید و فیبرهای قابل حل می باشد.
مصرف آناناس در درمان بیماری های عفونی نقش موثری دارد. آناناس غنى از منيزيم و منگنز است كه براى ساخت استخوان ها و ارتباط بافت ها ضرورى است.

مصرف آناناس موجب قوی شدن سیستم دفاعی بدن می شود و به ساخت استخوان هاى سالم و استحكام استخوان هاکمک و گردش خون را تقویت می کند، زخمها را شفا می بخشد و از بیماری های چشمی پیشگیری می کند.
آناناس منبع خوبی از فلورید است . فلورید رشد سلولهای سرطانی را کند می کندو مصرف آن برای افراد مستعد به سرطان، بسیار مفید است.
 آناناس حاوی پکتین فراوان است و با پختن آناناس آزاد می شود. این ماده کلسترول خون راپایین می آورد .
مصرف آناناس در پیشگیری و درمان بیماریهای قلبی و عروقی مفید است و مصرف آن‌ به مبتلایان به فشار‌ ‌خون توصیه می شود.

 آناناس حاوی ویتامین‌ C و‌ ‌بتا کاروتن است و به همین دلیل باعث افزایش ساخت کلاژن و الاستین‌ (‌بافت پروتئینی پوست‌) می شود  و خون رسانی را به پوست افزایش می دهد، این خون رسانی بهتر به پوست موجب ترمیم و رشد سلولهای پوست می شود‌ ‌و در نتیجه پوست بافت تازگی و جوانی خود را حفظ می‌کند‌.. لازم به تذکر است آناناس به صورت خام سرشار از ویتامین C می باشد.
‌متخصصان جراحی پوست به بیماران مصرف آناناس را پس از جراحی توصیه می کنند خصوصا" افرادی که جراحی بینی داشته اند پس از عمل ، ‌صورت آنها در بیشتر نقاط کبود شده و مدت طولانی نیاز است تا این کبودی‌ها برطرف‌ ‌شود، با خوردن مرتب آناناس این کبودی ها هرچه‌ ‌سریع تر رفع می شوند.

 

در این قسمت با خواص آواکادو آشنا می شوید:

آووکادو(عکس) تقريبا يک ماده غذايي کامل است  که علاوه بر چربي‌هاي مفيد حاوي تمام ويتامين‌هاي گروه B ، ویتامین A ، ویتامین K و منبع غني آنتي‌اكسيدان‌هايي چون ويتامين E و رنگدانه‌هاي گياهي است ومقداری  ویتامین C دارد.

املاح معدني موجود در اين ميوه نيز شامل  مس ،  پتاسيم ، فسفر ، منیزیم ، کلسیم ،  آهن ، سلنیوم ، منگنز، روی و سدیم است.
پتاسيم موجود در آن براي تنظيم فشار خون بسيار موثر است و دريافت متعادل آن باعث جلوگيري از افزايش فشار خون و سكته مغزي مي‌شود.
آواکادو به حفظ سلامت قلب كمك و از بروز بيماري هاي قلبي جلوگيري مي کند.
از آنجايي كه آواكادو سرشار از اسيد اولئيك است از بروز سرطان سينه و افزايش كلسترول بد خون جلوگيري كرده و به دلیل دارا بودن كاروتنوئيدهاي فراوان خطر سرطان پروستات را به حداقل مي‌رساندو مي‏ تواند به افزايش باروري در مردان کمک کند.
از افزايش راديكال‌هاي آزاد و تنگي عروق خوني جلوگيري كرده و به تقويت سيستم ايمني بدن افراد مسن نیز كمك كند.مقاومت بدن را در برابر عفونتهاي باکتريايي به طرز معجزه آسايي افزايش مي دهد و داروي خوبي براي رفع مشکلات کيسه صفرا مي باشد.
آووکادو منبع ماده معدني مس مي‏باشد که به تشکيل گلبول‏هاي قرمز خون کمک مي‏ کند و به راحتي در بدن هضم و جذب مي‏ شود و براي مادران شيرده  مفيد است.
 اين ميوه سبب تنظيم کار کبد و عملکرد صحيح ريه‏ ها و روده ‏ها مي شود.
آواکادو به دليل غني بودن از ويتامين E ، براي زيبا سازي پوست مفيد است. همچنين به بهبود سوختگي‏ ها و زخم‏ ها کمک مي ‏کند.
تحقيقات نشان داده است که آووکادو مي‏تواند ترشح هورمون انسولين را مهار کند، بنابراين براي جلوگيري از گرسنگي مفيد است.
اين ميوه سرشار از چربي بوده و به همين دليل سبب افزايش حالت اسيدي ادرار گشته و در نتيجه از تکثير و رشد بعضي ميکروبها و باکتريهاي مضر موجود در ادرار جلوگيري مي کند .
آووکادو چربي و کالري بالايي دارد، لذا افرادي که نمي خواهند وزنشان زياد شود، بايد به ميزان متعادل از آن استفاده کنند.
و افرادي که غلظت خون بالايي دارندنیز  مجاز به استفاده از آن نيستند .


در این قسمت با خواص موز آشنا می شوید:
موز حاوی مقادیر زیادی ویتامین B1 ، ویتامینB2 ، ویتامینB3 ، ویتامینB6  ، ویتامینB12  ، ویتامینC   ، ویتامینA  ،  پتاسیم، منیزیم ، فسفر ، کلسیم ، آهن ، فیبر  و پروتئین است.


موز سرشار از آهن بوده و قادر است به خوبی با کم خونی مقابله کند.
خوردن موز به جذب کلسیم در بدن کمک می کند و به همین دلیل سلامت استخوان‌ها را تضمین کرده و از افت کلسیم در آنها جلوگیری می‌کند.
موز به علت پتاسیم بالا و سدیم بسیار پایین  برای افرادی که دارای فشار خون بالا و در معرض سکته قلبی هستند مفید است  زیرا می‌تواند سطح فشار خون را کنترل کند.

موز سرشار از فیبر است و مصرف مرتب آن  به فعال بودن روده‌ها کمک می‌کندو برای رفع  یبوست مناسب است.
از آنجایی که موز حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات بوده و میزان نمک و پروتئین آن پایین می باشد، برای بیماران کلیوی انتخاب مناسبی به شمار می رود.

موز کاملا رسیده با خالهای قهوه ای روی پوست آن 8 برابربیش از موز سبز سیستم ایمنی را در مقابل سرطان بالا میبرد.
موز ترشح هورمون سروتونین را افزایش می‌دهد که باعث کاهش افسردگی و....

 

در این قسمت با خواص آویشن آشنا می شوید:

پیتزا بدون پودر آویشن هرگز مزه پیتزا نخواهد داد!

ولی آویشن علاوه بر طعم فوق العاده ای که به پیتزا و لازانیا می دهد خواص فوق العاده ای هم دارد:

آویشن یکی از گران بها ترین گیاهان دارویی روی زمین است، زیرا مواد گوناگون و فوق العاده موثری در آن وجود دارد که بدون اغراق به اندازه مجموعه داروهای یک داروخانه در وجود آدمی تأثیر و در درمان بیماری های مختلف اعجاز می کند.

خاصیتی که در رأس همه خواص آویشن  قرار دارد وجود آنتی بیوتیک های قوی در آن است.

آویشن خاصیت ضد باکتری، ضد قارچی و ضد انگلی دارد و ضد عفونی کننده خیلی قوی است، به همین جهت آن را مثل آنتی بیوتیک ها در بیماری های میکروبی و عفونت های داخلی بدن (به طور جوشانده یا دم کرده) تجویز می کنند و نیز از اسانس آن یک نوع ادکلن، به منظور ضد عفونی کردن و نیز صابون برای تمیز کردن دست در  جراحی درست  شده است.

آویشن برای دردمفاصل ، نقرس و درد سیاتیک موثر است  و برای تقویت اعصاب، درمان افسردگی، خستگی و بی‌خوابی مفید بوده و همچنین نشاط ‌آور است. مقوی معده بوده و به علت عطر و طعم مطبوعی که دارد، یک داروی اشتها آور و هاضم غذا است

 مصرف آویشن به صورت جوشانده برای درمان بیماری های ریوی، ، تنگی نفس ، زکام، برونشیت، آسم، گریپ، سیاه سرفه و آنژین  مفید بوده و خلط آور خوبی است

آویشن ترشح آب دهان ترشح عرق و ادراررا زیاد می کند

آویشن گازهای روده ها را جذب کرده و از بین برده و در درمان نفخ معده و روده ها مؤثر است

- خاصیت ضد میکروبی آویشن به جهت وجود ماده تیمول( Thymol)  در آن است ولی با توجه به این كه تیمول خاصیت سمی نیز دارد، در مصرف آویشن زیاده ‌روی نكنید.

برای استفاده از خواص دارویی آویشن :

10 گرم آویشن را در یك لیتر آب ریخته و جوشانده آن را در طول روز میل كنید


در این قسمت با خواص لوبیا سبز آشنا می شوید:

لوبیا سرشار ازویتامین A ، ویتامین های گروهB  و مواد معدنی مانند آهن ، فسفر ، کلسیم و پتاسیم است و برخلاف لوبیا خشک، حاوی ویتامین   است .

لوبیاسبز ازنظرپروتئین و ویتامین E  نیز غنی‌ تراز لوبیا خشک است  وبه دلیل داشتن ویتامین K  ‌ برای ساختن استخوان هایی قوی بسیار مناسب است. لوبیا سبز منبع فوق‌العاده‌ منگنز بوده و برای زنان یائسه بسیار مفید است.

لوبیا سبز حاوی رنگدانه‌ آنتی اکسیدانی به نام فلاوونوئیدها است. ترکیبات فلاوونوئیدی رشد سلول‌های سرطانی سینه و روده‌ها را کاهش می‌دهد.

همچنین به علت داشتن ویتامین B2  در کاهش حملات میگرن بسیار موثر است. لذا به کسانی که از این بیماری رنج می برند توصیه می شود که در برنامه  غذایی خودلوبیا سبز را فراموش نکنند.

لوبیا سبز برای بیماران قلبی  مبتلا به دیابت و بیمارانی که دچار گرفتگی عروق هستند، مفید است.

لوبیا سبز با این که از کالری کمی برخوردار است از نظر تغذیه ای بسیار مقوی می‌ باشد. در 100 گرم آن تنها 30 کالری انرژی نهفته است، در حالی که 100 گرم لوبیاقرمز و سفید خشک 340 کالری و لوبیا چشم ‌بلبلی 130 کالری انرژی دارد.

افزایش یک فنجان لوبیا سبز به سالادهای مورد علاقه‌تان باعث می‌شود که میزان پتاسیمدریافتی‌تان به میزان 19 % افزایش پیدا کند. بین آرتروزدست‌ها و زانوها و میزان کم پتاسیم خون ارتباط زیادی وجود دارد.

فیبرهای حلال موجود در لوبیا سبز باعث می‌شود که میزان کلسترول بد خون (LDL) کاهش یابد. فیبرها باعث کاهش التهاب و فشار خون می‌شوند. برای همین قلب را در سلامت نگه می‌دارند. یک فنجان لوبیا سبز 12 % نیاز روزانه‌  به فیبرهای غذایی را تأمین می‌کند.

لوبیا سبز حاوی سیلیسیم است که تراکم استخوان را افزایش داده و استحکام آن را بالا می‌برد

ویتامین C آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که به جذب آهن  کمک می‌کند و در ساخت کلاژن تأثیر می‌گذارد. یک فنجان لوبیا سبز19%از نیاز روزانه‌ به ویتامین C تأمین می کند. زمانی که ویتامین c بدن بالا رود آهن بهتر جذب شده و  خطر کمبود آهن و کم خونی نیزکم می شود.

لوبیا سبز دارای اگزالات است افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و کیسه صفرا، از افراط درخوردن این سبزی خودداری کنند.

اگزالات می تواند با جذب کلسیم در بدن تداخل نماید. با این حال توانایی مواد غذایی دارای اگزالات برای کاهش جذب کلسیم، بسیار کم است و به طور قطع آن مقدار کلسیمی که از طریق این مواد غذایی به بدن ما می رسد، بسیار بیشتر از تاثیر منفی اگزالات ها بر روی جذب آن می باشد.



در این قسمت با خواص چغندر آشنا می شوید:

چغندر قرمز به علت داشتن میزان بالای ماده ضد سرطانی و کاراتینوئیدز، گیاهی استثنایی  به حساب    می آید. این گیاه سرشار از کربوهیدرات و منبع عالی اسیدفولیک است. رنگ دانه قرمز رنگ آن توسط گلبول های قرمز جذب می شود و توانایی حمل اکسیژن توسط خون را افزایش می دهد. برگ های چغندر غنی از بتاکاروتن، اسید فولیک، کلروفیل، پتاسیم، ویتامینC و آهن است. 
 مسهل طبیعی است و یبوست و بواسیر را درمان می کند.  فشار خون را تنظیم می کند.
 مصرف منظم آن مانع بروز واریس می شود و
 سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند.  با بیماری آلزایمر و پوکی استخوان مقابله می کند.
 آنتی اکسیدان موجود در آن، به بدن کمک می کند تا با بیماری های قلبی، برخی سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ مقابله کند. مصرف منظم آب چغندر، از یبوست جلوگیری می کند. 
 مصرف روزانه چغندر خام و پوره شده برای بیماران لوسمی مفید است. 
  به علت داشتن اسید فولیک مصرف آن به زنان باردار توصیه می شود. 
 به عملکرد سلول های کبد کمک و از کبد و کیسه صفرا محافظت می کند.
 مخلوطی از آب چغندر و هویج به طور موثری، ناراحتی نقرس، کلیه و کیسه صفرا را برطرف می کند. 
  تغییر رنگ در ادرار و مدفوع بر اثر مصرف چغندر جای نگرانی ندارد.

 به علت بالا بودن قند آن، بیماران دیابتی از مصرف آن پرهیز کنند.

در این قسمت با خواص عناب آشنا می شوید:

عناب  (عکس) به دليل داشتن لعاب زياد نرم كننده سينه وضد سرفه است و براي آسم و تنگي نفس مفيد  است. ملين بوده و ادرار را زياد مي كند و آرام كننده اعصاب است. خون را تصفیه وسموم را از سیستم بدن دفع و دستگاه هاضمه را تقويت می كند. پوست را روشن میكند ، مانع مشكلات قلبی می شود و احساس آرامش می دهد.خواص آنتی اكسیدان عناب  به جلوگیری از سرطان كمك می كند.   بي خوابي را برطرف مي كند.

عناب خستگي شديد را برطرف، رشد موي سر را زياد  وكم اشتهايي را برطرف مي كند  و براي ورم چشم مفيد است.
هرگاه احساس غم به شما دست داد بهتر است يك فنجان دم كرده عناب جهت آرامش اعصاب ميل كنيد .
 بهتر است اين ميوه با مواد غذایي محرك مانند عسل ميل شود.

البته قابل ذکر است  که این میوه علاوه بر اینکه خون را تصفیه میکند موجب ازدیاد ویتامین k میشود یعنی خون را سفت می کند و مصرف زیاد آن برای افرادی که دچار غلظت خون هستند توصیه نمیشود.


برای تهیه این چای ها:

مقدار ذکر شده گیاهان   را به همراه 2 لیوان آب سرد و مقدار مورد نیاز نبات (در صورت عدم منع مصرف)در یک قوری ریخته روی حرارت کم قرار دهید تا به نقطه جوش برسد سپس قوری را روی حرارت غیر مستقیم (کتری یا سماور) قرار داده 15 دقیقه دم کنید سپس صاف نموده و مصرف کنید و از خواص ذکر شده آن سود ببرید.

البته هر چه بیشتر دم بکشد بهتر است.بعد از دم کشیدن به مدت چند روز  قابل مصرف است.

 چای گل گاو زبان و سنبل الطیب :

گل گاو زبان 4 قاشق مربا خوری

سنبل الطیب 1 قاشق مربا خوری

1 عدد لیمو عمان



مطالب مرتبط
.